Wednesday 5 October 2011

Pendidikan Anak-anak

Being a  single parents is not easy as ABC ! itu ajer yang dapat aku ucapkan buat saat ini...terlalu penat ..letih ....dan tiada tempat untuk mengadu...stress di tempat kerja plus balik rumah stress dengan anak-anak....tapi itulah sebaik2 tempat untuk mengadu ..hanyalah pada Allah yang Maha Esa ! Hanya Dia yang mengetahui segala apa yang baik dan buruk buat kita...

Saya sayangkan anak-anak saya..sayang sangat dan saya selalu berdoa semoga anak-anak saya menjadi insan yang berguna,berilmu dan berakhlak mulia..insya Allah...mendidik anak-anak di zaman cyber ini memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan juga kita sebagai mama seharusnya mengetahui apa yang baik untuk anak dan nasihati dan terangkan pada anak-anak sekiranya dia berbuat salah ! Saya juga menghadapi masalah yang sama di mana 3 anak lelaki saya..kadang2 hilang kawalan dibuatnya..kerana mereka terlalu aktif..dan saya memang sangat risau bila dia berkawan dengan kawan2 yang sebaya dia...saya risau apa yang diorang bualkan..apa diorang buat...sebab di zaman IT yang serba canggih ini..hanya klik di hujung jari sahaja semua maklumat yang dikehendaki akan dipaparkan..disebabkan itulah kita sebagai ibu kalau boleh install proxy yang boleh menghalang anak2 dari melihat benda2 yang tidak elok...tapi memang sukar kan ? Macam anak2 saya pun sama..seringkali dia dan kawan2 ke cybercafe di area rumah..tapi dia kata main game..itu saya tak tahu..Wallahua'lam..tapi memang saya akan pergi panggil diorang balik...memang tak boleh leka..takpela sekarang kita penat sedikit..kerana hasilnya di masa akan datang belum tentu lagi kan..sebab itu sedari awal kita mesti mendidik dan mencorakkan peribadi anak2 kita dengan ajaran Islam...

Disebabkan itulah kita sebagai ibu dan bapa seharusnya menghiasi di dada ini dengan "ilmu parenting"..banyakkan ilmu yang kita boleh dapat dari internet dan saya suka merujuk kepada web iLUvISLAM..kat sini banyak sangat ilmu dan nasihat yang dapat dipakaiguna..insya Allah..sama2 lah kita mendidik anak2 kita supaya menjadi insan yang berakhlak mulia !

Sekarang pun saya memang rasa terkilan dengan kerja saya sekarang..sometimes balik lambat..memang saya tak sempat nak ajar anak2 mengaji A-Qur'an..insya Allah saya akan cuba baiki balik jadual saya..memang seharian yang sibuk dan memenatkan !

Malam ni saya tidur lambat sikit..tengah basuh baju anak2..dan sekarang tengah baju tu siap ! 2 anak saya no 3 dan 4(si anak dara) belum tidur lagi...si anak dara tu lagi laa..dia laa yang paling lambat tidur..mama dah penat ..mama yang tidur dulu !

1 comment:

  1. memang not easy but it's not impossible to do :)
    take it slowly la kak. my opinion - probably buat schedule for kids (full of activities), senang sket nak manage. of course kena bgtau kids about the schedule and responsibility. at least for raziq and ammar, saya rasa derang dah boleh tu tolong buat kerja2 rumah yg ringan, tidy up any mess. insyallah dapat bantu kita disiplnkan anak2.

    good luck :)

    ReplyDelete

Popular Posts